Podzimní radosti a strasti

Moji přátelé se dosti striktně dělí na dvě skupiny: jedna den co den nadává na počasí – „už je zase tady to smutné a studené období“. Tma je brzy a vyjít ráno bez bez bundy je přinejmenším riskantní. Druhá skupina (musím říct, že většinou jsou to ženy) si naopak v nadcházejícím podzimu přímo libuje. Svetry! Dýňové latté! Kotníkové boty! Konečně!

Nevím, jestli vůbec musím zmiňovat, do které skupiny patřím já. Jednoznačně podzim miluji. Ale občas, i když jsem zabalená do nového měkoučkého svetru, se přistihnu, že mě přepadne lehká melancholie. Takové chvíle mě nejčastěji přepadají právě na podzim. Určitě na tom má podíl i ubývající sluníčko, které, jak víme, doplňuje vitamin D a ten se významně podepisuje na naší náladě.

Za těch několik let, co si více uvědomuji souvislosti mezi náladou a vnějšími vlivy, jsem nastřádala několik poznatků, jak svou náladu vylepšit, a ráda bych se o ně s vámi podělila.

Magnesium

Podle různých výzkumů hořčík chybí zhruba třetině lidí v České republice. Možná proto se lidé ráno v tramvaji netváří příliš vesele. Hořčík je pro lidské tělo nesmírně důležitým prvkem a jeho nedostatek se může projevit únavou, špatnou náladou nebo i svalovými křečemi. Sama jsem do svého jídelníčku zařadila hořčík jako doplněk stravy v tabletách a musím říct, že je to opravdu znát.

Dobrý start

Jsem zastánkyně názoru, že jsme to, co jíme. Tedy budeme-li své tělo zásobovat vším, co potřebuje, bohatě se nám odvděčí. Je přeci rozdíl mezi tím vstát na poslední chvíli a házet do sebe narychlo rohlík s paštikou, nebo vstát o něco dřív, připravit si čerstvou ovocnou šťávu a uvařit si ovesnou kaši s ořechy (cca 10 minut). Sama jsem někdy ovšem ani těch 10 minut neměla, proto mám v zásobě vždy alespoň nějaké kvalitní müsli nebo granolu a nějaké (nejlépe sezónní) ovoce. Už jste letos měli třeba fíky?

Starejte se o sebe

Solná nebo ovesná koupel, pleťové a vlasové masky, meditace, jóga… V létě se spousta z nás cítí mnohem více „dovolenkově“, a pak, když listí začne padat, palčivě si uvědomujeme konec dní proležených na koupališti nebo u jezera. Přitom je toho tolik jiného, čím svému tělu i mysli můžeme dopřát to nejlepší. Já si nyní opravdu libuji v různých koupelích. Přisypávám si do vany soli různých druhů a s příměsí všelijakých bylin, esenciálních olejů a voňavé pěny, a to se mi zdá jako dobrá cena útěchy za koupaliště. :)

Snažím se také pravidelně meditovat, soustředit se na dýchání a na přítomný okamžik. Nemyslím, že bych v tom byla velký přeborník, ale jisté je, že se po takové krátké meditaci (někdy třeba jenom 5 minut) cítím o poznání lépe.

Sport

Zřejmě všichni víme, že při pohybu se v těle vyplavují endorfiny. Osobně jsem ten typ člověka, kterému dá zabrat i dobíhání tramvaje, ale našla jsem si aktivitu vhodnou pro mě, a tou je jóga. Myslím, že je důležité, aby si každý našel to svoje, protože jinak u toho pravděpodobně dlouho nevydržíte. I svižnější procházka vybarvujícím se parkem stačí.

Organizujte svůj čas

Každý den navečer vařím poslední kávu dne a otvírám svůj diář. Odškrtávám, co jsem splnila a zapisuji nové úkoly a termíny. Organizace času je pro mě důležitá hlavně proto, že se tím vyhýbám zbytečnému stresu z hromadících se úkolů nebo z toho, že jsem na něco zapomněla. Snažím se mít realistické krátkodobější cíle, kterými se přibližuji těm dlouhodobým.

Prosím všechny případné „morouse“: zkuste se víc koukat na barevné listí a méně vnímat zničený účes v důsledku podzimního lijáku, těch podzimů nás totiž ještě pěkná řádka čeká! :)